Hírek,  Tech

A Meta figyelmeztet: rázósabb időszak vár az európai felhasználókra

A Meta, a Facebook mögött álló vállalat, szerdán figyelmeztetett, hogy az európai felhasználók „lényegesen rosszabb” élményben részesülhetnek egy fontos szabályozási döntés következtében, amelyet az Európai Bizottság hozott. A Meta nemrégiben bevezetett egy „hozzájárulás vagy fizetés” modellt, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy válasszanak a havi előfizetés kifizetése és a Facebookon, valamint az Instagramon gyűjtött adataik kombinálása között. Az Európai Bizottság a múlt héten bejelentette, hogy megállapította, hogy ez a modell nem felel meg a Digitális Piacokról szóló Törvénynek (DMA), ezért a Meta 200 millió eurós bírságot kapott.

A Meta közölte, hogy a Bizottságtól kapott visszajelzések alapján várható, hogy módosításokra lesz szüksége a modelljében. A vállalat azt is hozzátette, hogy ezek a módosítások „lényegesen rosszabb felhasználói élményt” eredményezhetnek az európai felhasználók számára, valamint jelentős hatást gyakorolhatnak az európai üzletágára és bevételeire. A Meta arra számít, hogy ezek a hatások már az idei harmadik negyedévben megjelenhetnek, és érvényben maradhatnak, miközben fellebbez a döntés ellen. Fontos megjegyezni, hogy ezek a változások nem vonatkoznak a brit felhasználókra, mivel a Meta az Egyesült Királyságban nem vezette be az adásmentes előfizetési modellt. Jelenleg a brit adatvédelmi hatósággal, az Információs Biztos Irodájával (ICO) folytat tárgyalásokat egy hasonló modellről és annak lehetséges formájáról.

A Meta szóvivője a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a társaság együttműködik az ICO-val, hogy biztosítsa, hogy szolgáltatásuk megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, miközben támogatja a brit kormány elkötelezettségét a növekedés elősegítése mellett. A személyre szabott hirdetések a Meta platformjain évente több mint 19,5 milliárd font bevételt generálnak a brit vállalkozások számára. Eric Seufert, a Mobile Dev Memo elemzője úgy véli, hogy a Meta stratégiailag próbálja átalakítani az európai felhasználókat „hangos szurkolókká” a termékei számára a szabályozói szigorral szemben. Seufert a BBC-nek adott telefonos interjúban kifejtette, hogy a Meta végső célja az, hogy a közvéleményt a szabályozói rendszer ellen hangolja, amely nyilvánvalóan rontani fogja az EU lakói számára elérhető termékek minőségét.

A Meta, amely korábban Facebook néven volt ismert, magában foglalja a közösségi média hálózatot, az Instagram fotómegosztó alkalmazást és a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatást. Az Európai Bizottság megjegyezte, hogy a Meta hozzájárulás-vagy-fizetés modellje nem teszi lehetővé a felhasználók számára, hogy szabadon hozzájáruljanak adataik felhasználásához. A testület jelenleg egy másik lehetőséget is vizsgál, amelyet a Meta tavaly vezetett be, és amely állítása szerint kevesebb személyes adatot használ a hirdetések megjelenítéséhez. A Meta 60 napot kapott a DMA legutóbbi döntésének való megfelelésre, különben további bírságokkal kell szembenéznie. Az Apple is 500 millió eurós bírságot kapott az App Store gyakorlatai miatt a múlt héten.

A Meta bejelentése a negyedéves eredmények nyilvánosságra hozatalával egy időben történt, amely meghaladta a Wall Street várakozásait. Az eredmények azt mutatták, hogy a Meta továbbra is jelentős hirdetési bevételt generál. A vállalat szerdán büszkén számolt be mesterséges intelligenciával kapcsolatos eszközeiről. Mark Zuckerberg, a Meta alapítója és vezérigazgatója nyilatkozatában elmondta, hogy „jó előrehaladást értünk el az AI szemüvegekkel és a Meta AI-val, amely már közel 1 milliárd havi aktív felhasználóval rendelkezik”. Hozzátette, hogy közösségük továbbra is növekszik, és a vállalat teljesítménye nagyon jól alakul.

Matt Britzman, a Hargreaves Lansdown vezető részvényelemzője megjegyezte, hogy az eredmények azt mutatják, hogy a Meta „teljes gázra kapcsolt a mesterséges intelligenciába történő befektetések terén”. Britzman azt is kiemelte, hogy napi aktív felhasználóinak száma 6%-kal nőtt. „Aggodalmak merültek fel, hogy idén lelassulhat az új felhasználók száma, de ez egy nagyon erős kezdés, és jelezte a befektetők számára, hogy a Meta alkalmazásainak családja olyan felhasználói bázissal rendelkezik, amelyet nehéz elmozdítani” – mondta Britzman. A Meta nemrégiben bevezetett AI chatbotja azonban némi kritikát kapott a WhatsApp felhasználói részéről. A Meta védekezett az „opcionális” eszköz mellett, amelyet a felhasználók nem tudnak eltávolítani, mondván, hogy figyelembe veszik a felhasználói visszajelzéseket.

Az Európai Bizottság bírsága a Meta által „aktív szabályozói környezetnek” nevezett helyzet közepette érkezett. A vállalat jelenleg is védekezik egy olyan perben, amelyet az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága indított, amely azt állítja, hogy a Meta társadalmi média monopolhelyzetet alakított ki. Az FTC, az Egyesült Államok legfőbb versenyellenőrző hatósága szerint a Meta monopolhelyzetét az Instagram 2012-es, valamint a WhatsApp 2014-es megvásárlásával cementálta meg.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/czd3mey1ej2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük