Gazdaság,  Hírek

A milliárdos különös indítékai a Royal Mail megvásárlására

Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves Royal Mail irányítását, aki nemcsak egy futballklub társtulajdonosa, hanem jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak is. Felmerül a kérdés, hogy miért akarja megvásárolni ezt a szenvedő intézményt. Kretinsky, aki 49 éves, a Sunday Times gazdagok listáján 6 milliárd font értékűre van becsülve. Parisban és Londonban él, jogi végzettséggel rendelkezik, és európai energiapiacokon szerezte meg a vagyonát. A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított több mint 500 évvel ezelőtt, a brit élet szerves részét képezi, sokan még mindig kedvelt kapcsolatot ápolnak a postásukkal, aki a leveleiket és csomagjaikat hozza.

Az utóbbi években azonban a Royal Mail koronája megkopott. A cég veszteséges és piaci részesedését is folyamatosan csökkenti, miközben a dolgozóival is ellentétek feszülnek a sorozatos sztrájkok miatt. A levélküldés iránti kereslet drámaian csökkent: 2004-ben még 20 milliárd levelet küldtek, míg tavaly ez a szám 7 milliárd alá csökkent. A cég a közelmúltban 10,5 millió font bírságot kapott az Ofcom-tól, amiért nem teljesítette a kézbesítési céljait. Míg az e-kereskedelem fellendülése a csomagküldési szolgáltatások növekedését hozta, a Royal Mail részesedése csökkent, mivel olyan új versenytársak, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri, folyamatosan elhódítják a piaci részesedését.

A Royal Mail 2012-ben levált a Post Office-tól és 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az azonnali részvényár-emelkedés, amely a kereskedés első napján 38%-os volt, sok kritikát váltott ki, mivel a National Audit Office és mások azt állították, hogy a cég alulértékelt áron került eladásra. A Covid alatt, 2021 májusában, a vállalat értéke meghaladta a 6 milliárd fontot, ám amikor Kretinsky tavaly áprilisban előterjesztette ajánlatát, a cég piaci értéke már csak 2 milliárd font körül mozgott. Végül 3,6 milliárd fontért vásárolta meg a Royal Mail anyavállalatát, az International Distribution Services-t (IDS), ami 63%-kal volt magasabb, mint az ajánlata bejelentésekor, de alig haladta meg a privatizációs árat.

A Royal Mail számára a legnagyobb kihívás az, hogy a jogi és szabályozási kötelezettségei miatt nem tud olyan szabadon működni, mint a versenytársai. A törvény előírja, hogy a Royal Mail heti hat napon kell, hogy leveleket, és heti öt napon csomagokat kézbesítsen minden brit címre. Kretinsky szerint van terve a cég számára. Az energiapiacon elért sikere lehetővé tette számára, hogy 27,5%-os részesedést vásároljon az IDS-ben. Cége, az EP Group, egy pan-európai konglomerátumot kíván építeni, amely az energiára, a kiskereskedelemre és a logisztikára épít. Azt tervezi, hogy a Royal Mailt a logisztika alappillérévé teszi, hogy versenyezni tudjon a Deutsche Post DHL, a DPD és az Amazon mellett.

Kretinsky a jövőben a csomagok házhoz szállításának növekedésére számít, és úgy véli, hogy az OOH (out-of-home) szolgáltatások, mint a szupermarketek parkolóiban elhelyezett csomagzárak, gyorsan növekednek majd Európában. A Royal Mail már együttműködik a Sainsbury’s-zal, hogy csomagzárakat telepítsenek. A cég folyamatosan próbál új megoldásokat bevezetni, például napenergiával működő új postafiókokat, amelyek lehetővé teszik a kis csomagok leadását.

A Royal Mail előtt álló kihívások ellenére Kretinsky úgy véli, hogy a cég újra növekedhet, ha a jogi kereteket átalakítják és több befektetést irányítanak a technológiai fejlesztésekbe. Az uniók remélik, hogy Kretinsky irányítása alatt a Royal Mail nagyobb befektetéseket kap, és idővel jobban hasonlít majd a GLS-hez és más európai versenytársakhoz. Az ügyfelek számára a legnagyobb változás a másodosztályú kézbesítések gyakoriságának csökkenése lehet, és új csomagzárak jelenhetnek meg a környékükön. A Kretinsky vezette Royal Mail várhatóan új irányokat venne, azonban a versenytársakkal való versenyhez rengeteg feladat vár még rá.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük