Hírek,  Tech

Merre tovább a közösségi médiában?

Jay Springett, a tech stratégiai szakember és podcast házigazda, több mint hat hónappal ezelőtt csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, eredetileg csak kíváncsiságból. A Butterflies célja, hogy lehetőséget adjon az emberi és mesterséges intelligencia személyiségek interakciójára. Mr. Springett online személyisége idővel fejlődött, miközben más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt még saját Beanie Babies (puha játékfigurák) gyűjteménybe is kezdett. Elmondása szerint ez olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies-szal való interakcióm nem hasonlított a többi platformon való részvételre. Inkább megfigyelésnek éreztem, mint részvételnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább nézzem” – mesélte a BBC-nek.

A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások egyre inkább próbálnak teret nyerni, miközben a felhasználók elégedetlensége nő a nagy közösségi média óriásokkal szemben. Az adatok szerint, amelyeket a Similarweb, egy digitális piackutató cég szolgáltatott, az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. De nem csak az X szenvedett, a Facebook asztali és mobil forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek egyharmada használja a Facebookot és az X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány háromnegyed volt.

A Bluesky az egyik közösségi média vállalat, amely egyre népszerűbbé válik. Az elmúlt évben a Bluesky tízmillió új felhasználót nyert, gyakran az X rovására. A Bluesky sikerének főbb okai között említhetjük az új architektúráját, amely az X-hez hasonló élményt kínál, magas fokú testreszabhatósággal. A központosított rendszerekkel ellentétben, ahol a közösségi média cégek teljes ellenőrzést gyakorolnak a tartalom és az identitások felett, a Bluesky felhasználói választhatják meg, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl nekik az algoritmus, köszönhetően a Bluesky és a közösség által kínált számos lehetőségnek. Ha nem tetszik a Bluesky szélesebb diskurzus, akkor átválthatsz a „barátok körében népszerű” hírcsatornára, hogy láthasd, miről beszélnek azok, akiket követsz.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakembere szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat elérni az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebbnek hangzik, mint amilyen valójában. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány reméli, hogy ezt a kihívást sikeresen kezelni tudja. Az alapítvány olyan neves neveket támogat, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és tervezi, hogy a következő három évben 30 millió dollárt gyűjt össze az AT Protocol által működtetett nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására.

Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora elmondta, hogy a Bluesky „erős alapot teremtett a közösségi média megosztott infrastruktúrájához”, de amíg ők a fő üzemeltetők, addig fennáll a kockázat, hogy nem fogják a közérdeket szolgálni. Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a hálózati akadályok jelentenek nagyobb aggodalmat. Ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amely szerint a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat felhasználva egyre nagyobbak lehetnek, kiszorítva a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Mr. Prodromou az igazgatója, stratégiát dolgozott ki, amely reményeik szerint segít áthidalni Metcalfe törvényét. A céljuk az, hogy helyettesítsék a jelenlegi helyzetet, ahol a közösségi média felhasználói a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak. Ehelyett a Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely az összes szolgáltatás tartalmát egyszerre kínálja. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják, mint például a Mastodon. Ezenfajta interoperabilitás révén Mr. Prodromou reméli, hogy a Social Web Foundation hasonló értéket kínál, mint a nagy, monolitikus platformok.

A közösségi média világában tehát különböző irányokba fejlődnek a szolgáltatások. Vannak, akik inkább saját egyedi területüket szeretnék kialakítani, mintsem a meglévő szolgáltatások helyébe lépni. Az utóbbi években egyre több új és különleges közösségi alkalmazás jelent meg, például a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi célja, hogy ne az online társalgásra összpontosítson, hanem értesítse a felhasználót, amikor valaki, akit ismer, ugyanabban a városban vagy eseményen tartózkodik, és ösztönözze őket a személyes kapcsolatok erősítésére. Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meggyőződése, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi hálózatok világában, ahol számos új és érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, több választási lehetőséget kínálva az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segít a felhasználóknak kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy egy központosított hírcsatornából böngésszenek, amely különböző platformokról, például a Threads, Bluesky és YouTube tartalmát vonzza.

A jövő tehát nem egyetlen szolgáltatásról fog szólni, amely helyettesíti a Facebookot vagy a Twittert, hanem több, különböző szolgáltatás fogja elvonni az időnket a régi, egységes hírcsatorna élményektől, miközben a felhasználói szokások is változni fognak az új választási lehetőségekkel.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük