
Xbox árak emelkednek világszerte a vámhelyzet miatt
A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentős áremelést hajt végre Xbox konzoljain, a növekvő fejlesztési költségekkel és a „piaci körülményekkel” indokolva a döntést. Az áremelések mértéke országonként változik; az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal emelkedett, így az új ár 299,99 font lett. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelések történtek, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között nőtt, a modelltől függően. Ez a lépés a globális gazdasági bizonytalanságok közepette érkezik, amelyet az amerikai vámtarifák emelkedése is fokoz. Noha a Microsoft nem említette kifejezetten a tarifákat az áremelés okaként, a szakértők szerint ezek jelentős hatással lehetnek a fogyasztói árakra.
A világ más országaiban is emelkednek az Xbox árak: Európában a Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral drágult. Ez a tendencia jelentős változást mutat az iparágban, amelyben általában a konzolok megjelenése utáni években csökkennek az árak. A Microsoft egy blogbejegyzésben kifejtette, hogy „megértjük, hogy ezek a változások kihívást jelentenek”, és hogy a döntés alapos mérlegelés után született meg a piaci körülmények és a növekvő fejlesztési költségek figyelembevételével.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója, a BBC-nek nyilatkozva úgy vélte, hogy az áremelkedés „elkerülhetetlen” volt, és „a jelenlegi vámzavargások által katalizált”. Hozzátette, hogy a játékosok fognak a legnagyobb mértékben szenvedni az áremelkedések miatt, és alig van reményük arra, hogy az árak csökkenni fognak. Gonzalez aggódik, hogy ez jelentős hatással lehet a Microsoft már amúgy is szerény Xbox eladásaira, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínűleg ez nem lesz az utolsó áremelkedés, amit látunk” – tette hozzá.
Christopher Dring, aki a játékpiacról ír a The Game Business hírlevélben, szintén megerősítette, hogy a tarifák „biztosan” részei voltak az áremelés döntésének. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy más tényezők is befolyásolják a helyzetet, például az infláció, a valutaárfolyamok változása és az „üzleti költségek általános emelkedése”. Dring kiemelte, hogy mindez káoszt okoz egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést mutat. A konzoljáték szektor alig bővült a felhasználók számát tekintve az elmúlt 20 évben, miközben a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkednek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kis vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a nyereségességére” – mondta.
A konzolok megjelenése utáni években általában csökkenni szoktak az árak, de ez a generáció éppen az ellenkezőjét mutatja. Például a Sony a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontért kínálta az Egyesült Királyságban 2020-as megjelenésekor, de az ár azóta 429,99 fontra emelkedett. Eközben a jövőbeni Xbox játékok ára is kérdésessé vált, mivel a Microsoft bejelentette, hogy várhatóan „néhány új, első féltől származó játékunk” 79,99 dollárba fog kerülni 2025-re. Ez az ár megegyezik a Nintendo által bejelentett jövőbeli Mario Kart World árával, amely miatt a játékosok aggodalmukat fejezték ki, mondván, hogy az „elérhetetlen” költség. A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok árának emelését, csak bizonyos új, saját fejlesztésű címekét. A cég nem kívánta kommentálni, hogy tervezik-e egyes jövőbeli játékok áremelését az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak eltérhetnek az országok és platformok között” – áll a cég nyilatkozatában.

