Hírek,  Tech

Mi vár a közösségi médiára a jövőben?

Jay Springett, a technológiai stratéga és podcast házigazda, a Butterflies AI közösségi média alkalmazás iránti kíváncsiságból csatlakozott, és végül több mint hat hónapot töltött el a platformon. A Butterflies célja, hogy lehetőséget biztosítson az emberek és mesterséges intelligencia által létrehozott karakterek közötti interakcióra. Springett online személyisége idővel fejlődött, ahogy más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt még saját Beanie Babies gyűjteményét is elkezdte. Elmondta, hogy a Butterflies olyan volt, mintha az AI-k saját szappanoperáikat írták volna egy szimuláción belül. „A Butterflies alkalmazásban nem úgy vettem részt, mint más platformokon. Inkább megfigyelőnek éreztem magam, mint aktív résztvevőnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább nézzem” – mesélte a BBC-nek.

A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak teret nyerni egy olyan időszakban, amikor az emberek elégedetlensége nő a közösségi média óriásaival szemben. A Similarweb digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. De nem csak az X szenvedett; a Facebook mobil- és asztali forgalma is visszaesett az elmúlt években. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek körében a Facebook és az X használata a korábbi háromnegyedről mára egyharmadra csökkent.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média vállalat, amely folyamatosan növekszik. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X rovására. A Bluesky sikerének kulcsa a platform innovatív architektúrájában rejlik, amely az X-hez hasonló élményt kínál, ugyanakkor jelentős testreszabhatóságot biztosít. Ellentétben a központosított rendszerekkel, ahol a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmat és a felhasználói identitásokat, a Bluesky felhasználói dönthetnek arról, hogy hogyan moderálják az üzenfolyamaikat, és milyen típusú posztok jelenjenek meg számukra az algoritmus ajánlásaiban. Ha valakinek nem tetszik a Bluesky általános diskurzus, egyszerűen válthat a „barátok körében népszerű” hírfolyamra, hogy lássa, miről beszélnek az általa követett emberek.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakembere szerint azonban a Bluesky-nak nem lesz egyszerű feladat elérni az X és Facebook méretét. Megjegyezte, hogy egyensúlyt kell találniuk a bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebben hangzik, mint valójában megvalósítani. Ezen a téren segíteni próbál a Free Our Feeds, amely egy hírességek által támogatott alapítvány. Olyan neves neveket vonultat fel, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és célja, hogy a következő három évben 30 millió dollárt (23 millió fontot) gyűjtsön össze egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol, a Bluesky decentralizált hálózata működtet.

Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora úgy véli, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúra számára, de amíg ők a fő üzemeltetők, fennáll annak a kockázata, hogy nem működnek a közérdek szolgálatában. Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Evan Prodromou, az ActivityPub egyik társszerzője és jelenlegi szerkesztője elmagyarázta, hogy ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amely azt mondja ki, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével arányosan növekszik. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat felhasználva folyamatosan növekedhetnek, kiszorítva a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.

Azok a nonprofitok, mint a Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Prodromou vezet, stratégiát dolgoztak ki, hogy segítsenek áthidalni Metcalfe törvényét. Remélik, hogy helyettesíthetik a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók különböző közösségi média szolgáltatások között ugrálnak. A Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely képes lesz összegyűjteni a tartalmakat az összes közösségi média szolgáltatásból. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják, mint például a Mastodon. Prodromou reméli, hogy az ilyen típusú interoperabilitás révén a Social Web Foundation olyan értéket nyújt majd, mint a nagy, monolitikus platformok.

A helyzet nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt; például a BlueSky az AT Protokollt használja. De léteznek megoldások a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálják azokat az oldalakat, amelyek eltérő technológiát használnak. Berjon megjegyzi, hogy „az elmúlt évtizedekből az egyik fontos tanulság, hogy a világnak nem szüksége egy mindenki számára megfelelő megoldásra nyolcmilliárd ember számára”. Az ipar másik végén azok állnak, akik inkább saját piaci rést szeretnének kialakítani, mintsem hogy megpróbálják helyettesíteni a meglévő óriásokat. Az utóbbi években felmerült egy külön iparág, amely egyedi, új közösségi alkalmazásokat kínál. Az egyik ilyen app a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem azt szeretné, hogy az emberek online szocializáljanak, hanem azt, hogy értesítse őket, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen lesznek, mint valaki, akit ismernek, és bátorítja őket, hogy gyakrabban találkozzanak személyesen. „A Mozi előtt egyik alkalmazás sem tudta megmondani, hogy a barátaim éppen melyik városban tartózkodnak, vagy hogy a helyi barátaim éppen mit csinálnak” – mondta a Mozi társalapítója, Molly DeWolf Swenson.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi hálózatépítésben, ahol számos új, érdekesebb típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál majd az embereknek. Reméli, hogy a Flipboard Surf alkalmazása segíthet az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely több platformról, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmait vonja be. „A végén” – mondta McCue – „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesítse a Facebookot vagy a Twittert, ahogyan azt korábban ismertük, hanem ink

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük