
Mi rejlik az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok vámmegállapodásában?
Az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok között megállapodás született bizonyos árukra vonatkozó vámokról, melyek az országok közötti kereskedelem során merülnek fel. Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke által bevezetett általános 10%-os vámok a világ különböző országaiból érkező import árukra továbbra is érvényben maradnak a brit termékek többségére, azonban a legújabb megállapodás csökkentette vagy eltörölte a vámokat néhány brit exporttermékre, például autókra, acélra és alumíniumra. A megállapodás részletei azonban nem olyan drámaiak, mint ahogyan azt Trump a közösségi médiában bejelentette, miszerint ez egy „nagy kereskedelmi megállapodás”. Valójában nem rendelkezik azzal a hatáskörrel, hogy aláírja azt a szabadkereskedelmi megállapodást, amelyet India és az Egyesült Királyság már korábban véglegesített, mivel ez a Kongresszus hatáskörébe tartozik. A Kongresszusnak jóvá kell hagynia a kereskedelmi megállapodást, ami hosszabb időt vehet igénybe, mint a Trump által bevezetett vámok egy részére vonatkozó 90 napos felfüggesztés.
A megállapodás a vámok csökkentését vagy eltörlését célozza meg néhány konkrét terméknél, és csupán a kereteket fekteti le, így várhatóan hónapok tárgyalásai és jogi munka következik még. Trump korábban 25%-os vámot vetett ki az Egyesült Államokba érkező autókra és autóalkatrészekre, ezen kívül már létezett egy 2,5%-os vám is. Most ezt a vámot 10%-ra csökkentették maximum 100 ezer brit autóra, ami megegyezik a tavalyi brit autóexport mennyiségével. Az ezen a kvótán felüli autók esetében azonban 27,5%-os importvámot kell majd megfizetni. Az autók a legnagyobb brit exportterméket jelentik az Egyesült Államok számára, melynek értéke tavaly körülbelül 9 milliárd font volt. A Jaguar Land Rover, amely a járműveinek közel negyedét az Egyesült Államokba exportálja, kijelentette, hogy a megállapodás „nagyobb biztonságot” biztosít az iparág számára. Az autóipari vezetők ugyanakkor a BBC-nek elmondták, hogy a kvóta versenyképességi plafont állíthat fel az exportálható mennyiséget illetően.
Jelenleg az Egyesült Királyság 10%-os vámot vet ki az amerikai autóimportokra, de nem világos, hogy ez változni fog-e. Az Egyesült Államok korábban a vám 2,5%-ra csökkentését követelte, és Rachel Reeves pénzügyminiszter jelezte, hogy nyitott a csökkentésre. Trump bejelentette, hogy a Rolls-Royce motorok és repülőgéprészek vámmentesen exportálhatóak az Egyesült Királyságból az Egyesült Államokba. A márciusban életbe lépett 25%-os vám az acél- és alumíniumimportokra szintén eltörlésre került, ami kedvező hír a brit acélgyártók számára, például a British Steel számára, amelyet a kormány irányítása alá helyeztek, mivel nehezen tudta fenntartani működését. A Fehér Ház azonban jelezte, hogy kvótát fog bevezetni a brit acél- és alumíniumtermékek esetében, ami még nem tisztázott, hogy mennyi terméket exportálhat a brit ipar az Egyesült Államokba anélkül, hogy többlet költségekkel kellene számolnia.
A gyógyszerek esetében a megállapodás részletei még nem ismertek, a brit kormány azonban jelezte, hogy folytatják a munkát ezen a téren, valamint a fennmaradó kölcsönös vámok ügyében. Az Egyesült Államok azt mondta, hogy mindkét ország „hamarosan jelentős preferenciális bánásmódot fog tárgyalni a gyógyszerek terén”. A gyógyszerek fontos exportterméket jelentenek az Egyesült Királyság számára az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelemben, tavaly ezek értéke 6,6 milliárd font volt, ami a második legnagyobb brit exportot jelenti az Egyesült Államok felé. A legtöbb ország, beleértve az Egyesült Államokat is, kevés vagy semmilyen vámot nem vet ki a kész gyógyszerekre, hogy megőrizzék az orvosi ellátás megfizethetőségét.
A brit digitális szolgáltatási adó 2%-os mértéke nem került módosításra a megállapodásban, és úgy tűnik, hogy ez problémát jelent. Azok a vállalkozások, amelyek közösségi média platformokat, keresőmotorokat vagy online piactereket üzemeltetnek, kötelesek ezt megfizetni, ha globális bevételük meghaladja az 500 millió fontot, és évente 25 millió fontot keresnek brit felhasználóktól. Ezt a küszöböt könnyedén elérik az olyan amerikai technológiai óriások, mint a Meta, a Google és az Apple. A brit kormány jelezte, hogy „megegyeztek a digitális kereskedelmi megállapodás kidolgozásában”. Az Egyesült Államok kormánya azonban csalódottságának adott hangot amiatt, hogy az Egyesült Királyság nem volt hajlandó teljes mértékben foglalkozni ezzel az adóval, amelyet „diszkrétnek, indokolatlannak és sürgősen eltávolítandónak” minősítettek.
A brit kormány a jövőben is szélesebb kereskedelmi megállapodást kíván kötni az Egyesült Államokkal, miután az autók és az acél vámjait csökkentették. A Fehér Ház jelezte, hogy ez a találkozó a világ két legnagyobb gazdaságának kereskedelmi háborújának deeszkalálását jelzi. A megállapodás részletei tükrözik Trump globális terveit, amelyek mentén a jövőben hasonló megállapodásokat kíván kötni más országokkal is.
